How School is Changing

The jury has terminated the selection of project for the final event of the 9th edition of the International Global Junior Challenge Contest that will be held in Rome on December 11-13, 2019.

 

Traditionally promoted by the City of Rome and organised every two years by the Fondazione Mondo Digitale, since 2017, the contest has been dedicated to Tullio De Mauro (Torre Annunziata 1932 - Rome 2017), linguist, professor emeritus and scholar of international education systems.

 

The focus of the 2019 edition, promoted in collaboration with the Erickson Publishing House and Study Centre, which has been active for over 35 years in didactic innovation and inclusion, is Objective 4 of the UN Agenda 2030: quality education for everyone.

 

The authors of the final projects, mostly students and teachers in Italian schools, will showcase their work at Biblioteche di Rome and the Civic Zoology Museum [see programme of the final event]. Projects are organised into categories, based on the age of the beneficiaries.

 

Education – Up to 10 Years Old

  • Coltiviamo il Futuro, ScuolAttiva Onlus, Rome
  • Eratos Project, Centro Educacional Nosso Mundo, Rio de Janeiro, Brazil
  • KidsUP! Impresa per gioco, John Cabot University, Rome
  • Leading the dance of Science, Epitalion Ilias Primary School, Pyrgos, Greece
  • Poupi, Anne Mérienne, Latina

 

Education – Up to 15 Years Old

  • Archeomaker, Wifi Robotics Labs APS, Guidonia, Rome
  • Basic in the middle. Tra basic design e nuove tecnologie: gli strumenti della progettualità, Quasar, Rome
  • Dinamica, Dinamica, Rocca Priora, Rome
  • Offline, Associazione Culturale Eufemia APS, Turin

 

Education – Up to 18 Years Old

  • Catania ieri e oggi, Davide Giuseppe Russo, studente dell'Istituto Tecnico Archimede di Catania
  • Codinc - coding for inclusion, Università degli Studi di Naples Federico II
  • Maxxi a[r]t Work, Fondazione Maxxi, Rome
  • Nuovamente per l'antico, Ilaria Paccini, artista con una scuola, Rome
  • Placca il bullo e il cyberbullo, CTS VCO - IIS Cobianchi di Verbania

 

Education – Up to 29 Years Old

  • Le Summer School di “la scuola fa notizia", Agenzia di stampa Dire e portale Diregiovani.it, Rome
  • Radio Magica, Fondazione Radio Magica onlus, Abano Terme, Padua
  • Segnali dal profondo, Fondazione Idis - Città della Scienza, Naples
  • T-Eyes, Team Engine4You con Liceo Scientifico e Linguistico Ceccano, Frosinone

 

Inclusion of Young People in the Working World

  • Be Unsocial, Alice Avallone, Turin
  • Giovani contro il digital divide: un’esperienza di alternanza scuola lavoro tra ISF e il liceo Montessori di Rome, ISF Informatici Senza Frontiere
  • Schoolup - Cervellotik Education, Cervellotik srl, Potenza

 

The Tullio De Mauro Award goes to an innovating teacher who promotes a fair and inclusive high-quality education, also through the use of innovative technology, tools and methodologies.

 

Teachers Selected by the Jury

  • Stefania Altieri, IC Valle del Conca, Rimini, Coding@schools e Coding & Robotica
  • Pietro Alviti, Liceo Scientifico e Linguistico Ceccano (Frosinone), Il caso liceo Ceccano, tutti connessi, tutti consapevoli, tutti alla pari
  • Enza Amoruso, 3 CD Siani – Marano di Naples, GGiocare… senza barriere”, atelier creativo
  • Antonio Anzalone, IIS M. T. Cicerone - Sezione ITIS G. Gatta, Sala Consilina (Salerno), Robotica e Arduino
  • Filippo Barbera, Ghirotti, Vicenza, Project 4s per studiare insieme
  • Alberto Barbero, IIS G.Vallauri di Fossano (Cuneo), Quando il coding è per tutti
  • Maria Luisa Bosi, CPIA Lodi, C.P.I.App: le apps del CPIA di Lodi
  • Annamaria Bove, I.C. Nocera Inferiore (Salerno), Ferrari di Castellammare di Stabia (Naples), Tra Guerra e Pace
  • Claudio Capobianco, IIS Guglielmo Marconi, Civitavecchia (Rome), Didattica con l'intelligenza, Easy Talk
  •  Gabriella Cecchetti, IIS Lucio Lombardo Radice, Rome, Palestra digitale artificiale  
  • Roberto Contessi, Liceo Giulio Cesare, Rome, Una didattica su misura
  • Patrizia Cristiano, Liceo Artistico Caravillani, Rome, Prototipizzazione dei beni culturali
  • Zelinda Di Battista, Liceo Scientifico Spallanzani, Tivoli (Rome), “HI BROS!” attività di tutoring
  • Marco D'Innocenti, Istituto Cine Tv Rossellini, Rome, Te lo videospiego
  • Lara Ferrari, I.C. Veglie Polo 2, Lecce, Chimica e clp... Agenti speciali
  • Lara Fina Ferrari, IC del Vergante, Meina, Novara    Women Cube -  solo 12
  • Giuseppe Landolfi, Liceo Statale A. Manzoni Caserta, Una radio di classe
  • Emanuela Leto, Istituto comprensivo Laura Lanza Baronessa di Carini, Palermo, Laboratorio di intercultura e cittadinanza europea
  • Sonia Gabrielli, Istituto comprensivo Frosinone 4, Colori, bussole e sentieri digitali
  • Angela Gatti, 2^ Istituto Comprensivo Francavilla Fontana (Brindisi), Robotic Art
  • Clelia Gentili e Roberta Poli, IIS Piaget-Diaz, Rome, Non dirmi che hai paura
  • Giuseppe Giuseppe, IISS Pacinotti, Taranto, Showtable
  • Augusto Grassi, IIS Fermi-Sacconi-Ceci, Ascoli Piceno, Il mio amico robot
  • Americo Guercini, ITIS Enrico Fermi, Rome, Trashbot
  • Roberto Ianigro, IIS via Rome 298, Guidonia (Rome), st.Art |_over, didattica sperimentale e laboratoriale per il disegno e la storia dell’arte
  • Annamaria Improta, IC 1° Don Bosco Melloni di Portici, Naples, Educreando: uso consapevole delle tecnologie e inclusione attraverso i linguaggi delle emozioni
  • Francesco Lerteri, IIS Giovanni XXIII, Rome, Oltre la robotica con la scuola aperta e inclusiva per sviluppare al meglio la propria creatività tecnologica
  • Laura Maffei, IC2 "Arnolfo di Cambio" Istituto Comprensivo, Colle Val D'Elsa, Siena, The Inner World
  • Paola Monica Grazia Mangalviti, ICS Sperone-Pertini, Palermo, Angeli con grandi ali
  • Daniele Manni, IIS Galilei-Costa, Lecce, i-Startup - Digital e soft skills con l'imprenditorialità
  • Flaminia Mariotti, IC Nitti, Rome, Parole per parlare
  • Antonia Martina, direzione didattica Sigismondo Castromediano 4°circolo, Lecce, la fabbrica dell'armonia, Poesia Arti figurative Sviluppo Sostenibile
  • Luisa Murru, ISIS Galileo Galilei, Firenze, La Bottega della Scrittura
  • Luca Oliva, IIS Avogadro di Vercelli, Progetto Iron (innovation, robotic, network)
  • Silvia Orfini, I.C. 1 Salvo D'Acquisto - Scuola Primaria, San Salvo, Chieti, Coding World: progettare, programmare e realizzare idee!
  • Giancarlo Pellegrino, IC Polo 2 Galatone, Lecce, "Musica in... testa!"
  • Michele Perna, IIS J. Torriani, Cremona, Energy - Carrozzina multisport
  • Arcangelo Pignatone, IC Don L Milani, Caltanissetta, Maker Challenge
  • Elio Pinto, IC Civitella San Paolo, Sant'Oreste, Rome, La scuola in movimento
  • Cristiana  Pivetta, Istituto comprensivo Don Milani, Carbonia, Water: a precious resource for humanity
  • Maria Serena Rodino, I.C. Uruguay plesso M. Simoncelli, Rome, Mondrian: capire e creare un'opera d'arte utilizzando i colori primari.
  • Pier Francesco Romeno, IISTG "Don G. Pes", Tempio Pausania, Sassari, Do Ut Des: Scuola->territorio->scuola.
  • Fabio Scanzani, ISISS MAGAROTTO, Rome, Brainwave lighting a thinking to deaf people
  • Lorenzo Somelli, IC Nino Cortese, Casoria, Naples, Liber*e Letture
  • Antonio Sortino, Istituto Comprensivo Udine II, Giocare a scacchi a scuola per apprendere, includere e accettare le diversità, e Antonio Sortino, Istituto Comprensivo di Tarcento, Udine, Studiare matematica per sviluppare le competenze di cittadinanza e interculturali
  • Ilaria Veronesi, Mancini di Avellino, La tecnologia per la salute e il benessere dell'uomo e del nostro pianeta

 

School administrators will participate in a collective development session with the Lego® Serious Play® methodology to reach a shared outlook on quality education and a strategic manifesto to share with civil society and policy makers.

 

  • Susanna Capalbo, Rete di scuole per la sostenibilità, IC Erodoto, Corigliano Calabro (Cosenza)
  • Antonella Maria Benedetta Cutro, Laboratori innovativi per l'industria 4.0 e l'inclusione, IIS Caterina da Siena, Milan
  • Laura D'Ambrosio, Piccole scuole, grandi reti, IC Civitella Torricella, Civitella del Tronto (Teramo)
  • Antonella Di Bartolo, Percorsi di partecipazione verso nuovi immaginari, IC Sperone-Pertini, Palermo
  • Gemma Faraco, Una scuola di umanità, accoglienza e aggregazione, IC Montalto Uffugo - Taverna (Cosenza)
  • Speranzina Ferraro, Nuove tecnologie e inclusione educativa per studenti impossibilitati alla normale frequenza scolastica, Progetto tris, Miur, Volla (NA), Guspini (SU), Nettuno (RM)
  • Mariacristina Galantini, Il mio pensiero di scuola innovativa, Istituto comprensivo statale "A. Pacinotti", San Cesario sul Panaro – Modena, Modena
  • Salvatore Giuliano, Aula immersiva: creazione e fruizione di contenuti in realtà virtuale e aumentata, IIS Ettore Majorana, Brindisi
  • Antonio Iaconianni, Lo smart working a scuola. Il primo consiglio di classe in Italia via skype, liceo classico Telesio, Cosenza
  • Pasquale Iezza, Nuovo giocosport: la Pallarmonica, IC Silvio Pellico di Lettere, Naples,
  • Arturo Marcello, Didattica digitale e apprendimenti digitali. La nuova frontiera dell’apprendimento con il modello a shell e gli organizzatori concettuali, ITIS Giovanni XXIII di Rome
  • Annunziata Marciano, Oltre la terra… per amarla meglio, IC "Vitruvio Pollione" di Formia (Latina)
  • Vincenza Maselli, Peer education contro i bullismi: una scuola per condividere, conoscere, crescere, IIS Cobianchi - Verbania
  • Patrizia Palanca, Scuola e territorio: Polo tecnico di domotica assistenziale e suoi sviluppi, IIS Fermi-Sacconi-Ceci, Ascoli Piceno
  • Maria Stella Perrone, I miei primi sessanta giorni da ds, IIS Vittorio Alfieri, Asti
  • Paoletta Picco, Progetti di robotica e di innovazione tecnologica, IIS Amedeo Avogadro, Vercelli
  • Mariarosaria Russo, Medma Storytelling Touch, IIS R. Piria, Rosarno (Reggio Calabria)
  • Daniela Savoia, Stregati dalla musica, IC Peppino Impastato Polo 1, Veglie (Lecce)
  • Angela Sepe, Educreando: Strumenti e strategie di eEducazione emozionale a scuola, IC 1° Don Bosco Melloni di Portici (Naples)
  • Anna Maria Settanni, La scuola laboratorio di competenze, IC Vittorio Alfieri, Taranto
  • Annalisa Stancanelli, Scarpetterossestorytellingcon toontastic, IV IC Giovanni Verga, Siracusa
  • Fortunata Daniela Vetri, Fablab a scuola e nel territorio, IIS Archimede, Catania
  • Elisamarzia Vitaliano, Una scuola come luogo di vita, IC Nitti, Rome